torsdag 2 juni 2011

Har vi uppnåt något

Så här dagen efter så kan man alltid fundera på vad jag hört och om vi har uppnått något.
Det jag har hört av våra politiker är det samma som jag hört i minst 10 år.
Vi har i vårt program om rätten till heltid.
Vi villnaturligtvis att vår personal ska kunna leva på sin lön.
Vi kommer inte att kunna attrahera ungdomar att arbeta hos oss om de inte får heltid.

Varför händer det då inget? Jo då säger våra politiker ungefär så här.
Det blir dyrare.
Det är verksamhetens behov som styr.
Vå organisation klarar inte det
Man vill inte ha heltid.
Då måste personalen ha två arbetsplatser och de vill de inte.

Då säger jag
Bevisa att det blir dyrare att ha fast personal än en massa extra anställda. Det finns utredningar som säger att det blir billigare att ha fast personal.
All kommunala verksamheter har väl inte behov bara två gånger om dagen
Ändra organisationen då. Det gör man ju alltd när ekonomin inte går ihop. Då kan man väl göra det när personalenbehovet kräver det också
Börja då med alla nya tjänster.
Två arbetsplatser förekommer redan idag inom vissa verksamheter.

Politiska program och en massa flosklika invändningar är bara en massa dåliga ursäkter för den självklara sanningen. Det är tjänstemännen som styr politikerna och inte tvärt om.
Ska det vara så svårt att säga att i vår kommun eller Landstinget ska alla nya anställningar vara på heltid. Ett politiskt beslut skulle lösa problemet på 10 år Vi går till val för att välja er politiker för att ni ska fatta beslut. Om ni överlåter det till andra så kan ni avgå.Före valen får vi oftast höra att personlen är den viktigaste resursen. Efter valen är ni allmänhetens företrädare så då kan ni inte göra något. Personalen är också allmänhet, det bör ni tänka på.
Alla pratar om jämställdhet men på detta område vågar ingen stå upp.
Fakta är att på manliga yrken finns inga deltidstjänster. På kvinniga yrken är en majoritet deltidstjänster. Vill man generalisera så kan man säga att manliga chefer skapar heltid åt män och kvinnliga chefer skapar deltid åt kvinnor.
Detta är enligt min mening den största jämställdhetsfråga vi har inom den offentliga sektorn.
Vad uppnår vi med vår Rättvisemarsch. Jo vi får ut våra politiker så vi åtminstone kan säga vår mening öga mot öga. Vi får massmedial uppmärksamhet. Även om detta inte verkar vara någon stor massmedial fråga. Jag tror att vi måste fortsätta att på olika sätt skapa opiniom om denna fråga , gärna med lite uppseendeväckand arrangemang. Någongång måste droppen urholka stenen.
Finns det konkreta förslag ? Ja det tar jag lite senare.
Har kommunal interna engagemangsproblem om denna fråga. Ja, det tar jag senare också
Nu ska jag ut i naturen. återkommer till kvällen

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar